نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 769 )                                             

ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد  ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )

  ( قسمــت شانــزدهـــم )

مـذهـب رنــدان

 

 ( جزء نهــم صفحه 181آیه 37 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

لِیَمِیزَ اللّهُ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ وَیَجْعَلَ الْخَبِیثَ  بَعْضَهُ عَلَىَ بَعْضٍ

فَیَرْکُمَهُ جَمِیعًا فَیَجْعَلَهُ فِی جَهَنَّمَ  أُوْلَئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

تا خدا ناپاک را از پاک جدا کند و ناپاک ها را روى یکدیگر نهد و همه را متراکم کند

 آنگاه در جهنم قرار دهد اینان همان زیان کارانند   

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

آن چه در حکم شرع زشت و ناپسند است خبیث باشد ،

و آن چه نیکو و پسندیده باشد ، طیّـــــب است .

بعضی گوینـــــد :

خبیث ، عمــــل کافــــــر است ،

که روز حساب در نظر او مصوّر می شود ،

و عـــــــــذاب می کشد ،

و طیّـــــب ، عمــــل مؤمــــــن است ،

که برای او مصــــــــوّر شده ،

و پـــــاداش خواهد گرفت .

 

 

برخی دیگر گفتــــه اند :

خبیث ، مالی است که حقوق خداوند از آن داده نشده ،

و طیّـــــب ، مالی است که حق خداوند از او داده شده ،

و یا خبیث آن است که برای حَـــــظِّ  نفس به کار رفته ،

و طیّـــــب ، آن است که به فرمان پروردگار به مصرف رسیده است .

 

مذهــب رنـــدان

 

آن که دل بگسلــد از هر دو جهــــان درویش است

آنکـــــه بگــــذشت ز پیـــدا و نهــان  درویش است


خـــــــــرقــه و خانقــه از مذهب رنـــدان دور است 

آنکــــه دورى کند از ایــــــن و از آن، درویش است 

نیست درویش کــــــــــــه دارد کُلــه درویشــــــى

آنکـــــه نادیـــده کلاه و سـر و جـان  درویش است 

حلقــــــه ذکـــــــــر میــاراى کــه ذاکر یــــار است

آنکــــــه ذاکـــــر بشناسد به عیان، درویش است

هـــــر کــه در جمــــع کسان دعوى درویشى کرد

 بـــــه حقیقت نــــه که با ورد زبان، درویش است

 

صوفى‏ اى کو(که او)به هواى دل خود شد درویش

بنـــده همت خویش است،چسان درویش است؟

[ دیوان امام خمینی (ره) ص54 ]


ار دستت از آتـــش بُــــوَد

مــا را ز گُل مفــرش بُــوَد

هرچه از تو آید خوش بُوَد

خواهی شفا خواهی اَلَم

 

یکی درد و یکی درمـــان پسندد


یکی وصل و یکی هجران پسندد


میان هجر و وصل و درد و درمان


پسندم آن چه را جانـــان پسندد




موضوع :